علامۀ دهر یا قاضیالقضات شهر؟ / نکتههایی در باب نگاه صفر و صدی آقای علمالهدی
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۷۳۲۵
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- «آنان که جریان تحولِ انتخاباتی آمریکا را فرصت میدانند یا واقعاً نادان و ناآگاهاند و گرفتار جهل مرکّب و نه نادانیِ معمولی و از اینها جاهلتر وجود ندارد و اگر این نیستند، خائناند. خیانتکار به ملت.»
این سخنان را آقای احمد علمالهدی امام جمعه مشهد بیان کرده و هر چند به گونهای سخن گفته که هر که واکنش نشان دهد در یکی از دو دستۀ «نادان یا خائن» قرار گیرد، اما جا دارد به این بهانه به چند نکته اشاره شود:
1.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
2. اگر قرار باشد یک نمونه از نگاه «صفر و صدی» ارایه شود همین مورد بهترین است. در نگاه صفر و صدی هیچ عددی بین صفر و صد به رسمیت شناخته نمیشود. یا صفری یا صد! حال آن که از یک تا 99 عدد وجود دارد.نگاه صفر و صدی به سیاه و سفید هم شهرت دارد. یا سیاه یا سفید و انگار نه انگار که طیفی از رنگها بین این سیاه و سفید وجود دارد.
از نگاه علمالهدی اگر رفتن ترامپ و آمدن بایدن را فرصت بدانی از دو حال خارج نیست: یا نادانی یا خائن! چرا؟ چون او میگوید!
3. دکتر عبدالکریم سروش در عاشورای پارسال نگاه صفر وصدی دکتر شریعتی به واقعۀ کربلا را هم نقد کرد. این جملۀ شریعتی مشهور است که «آنان که رفتند کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند و گرنه یزیدیاند.»
سروش اما میگوید میتوان نه شمر بود نه امام حسین و این گونه نیست که هر که زینبی نیست، یزیدی است. گفتار شریعتی البته برای شوراندن جماعت بود ولی با نگاه منطقی و عقلانی سخن درست همان است که سروش میگوید زیرا ماجرا پیچیدهتراز سیاه و سفید کردنها و سادهسازیهاست.
پیشتر دربیان یکی از دلایل ترجیح ترامپ بر بایدن نزد اصولگرایی ایرانی نوشتم با ترامپ بهتر میتوانستند دوگانهسازی کنند. در نگاه صفر و صدی آقای علمالهدی این نکته به روشنی هویداست.
4. متهم کردن دیگران به جهالت و نادانی مستلزم آن است که شخص در قلۀ دانایی و معرفت نشسته باشد اما اتفاقا افراد هر چه بیشتر میدانند تازه درمییابند که نادانستههاشان بیشتر است و دیگران را به جهل و نادانی متهم نمیکنند. متهم کردن به خیانت نیز جز از عهدۀ قاضی بر نمیآید و خیانت در مقابل امانت قرار دارد. جناب علمالهدی از کدام موضع سخن میگوید؟ علّامۀ دهر یا قاضیالقضات شهر؟
5. این گونه اتهامافکنیها قبلتر نیز در سه مناقشۀ بزرگ سابقه دارد. گفتند گروگانهای آمریکا را زودتر آزاد کنید. 4 روز و 44 روز توجیه داشت اما به 444 روز کشاندند و سرانجام آزاد شدند. بعد از بازپسگیری بندرخرمشهر در سال 61 و صدور قطعنامه 598 در سال 66 گفته شد بهتر است جنگ تمام شود و سرانجام یک سال بعد در 27 تیر 67 پذیرفته شد. در پروندۀ هستهای هم فرصتهایی از دست رفت و کاری که در سال 83 میتوانست انجام گیرد در 94 صورت پذیرفت.
حالا آقای علمالهدی می گوید رفتن ترامپ فرصت نیست. لابد اگر میماند و پایش را بیشتر روی گلوی اقتصاد و زندگی ما فشار میداد فرصت بود.
6. دربارۀ فرصتسوزی، حکایت درسآموزی درفرهنگ ما قابل نقل است. مردی پارسا، زنی بهانهجو و زشتخو داشت ولی صبور بود و روزی به پاداش این شکیبایی در خواب یا عالَم واقع دید که سه آرزو میتواند کرد.
چون این موضوع با زن در میان نهاد زن گفت آرزو کن من زیباترین شوم تا خود نیز حظّی بَری. مرد چنین خواست و زن به غایت زیبا شد. اما به جای شُکر، زیبایی خود را به رخ مرد کشید و دل او را چندان شکست که ناخواسته آرزو کرد چندان زشتروی شود که بداند این زیبایی از خود او نبوده است و چنین شد و مرد دید هیهات! چگونه با او سر کند؟
پس آرزو کرد زن به شکل اول بازگردد و هر سه آرزو تحقق یافت اما به نقطۀ نخست بازگشته بودند و هر سه فرصت از کف رفت!
ما نیز میتوانیم بر سر این که فرصت هست یا نیست و هر که بگوید فرصت است یا نادان است یا خائن، آن قدر بر سر و روی یکدیگر بکوبیم که این نیزبگذرد که فرصت سوزی هنر ماست و گفتهاند هنر نزد ایرانیان است و بس!
راستی، آن مرد پارسا نادان بود یا خائن؟!
-------------------------------------
بیشتر بخوانید:
*چرا انتخابات آمریکا باب میل اصولگرایی ایرانی نبود؟/ 10 انگارۀ باطل یا کمرنگ شده
*شکست ترامپ و پیروزی بایدن/ حکایتِ «رذیلت، فضیلت و فرصت»
*طرفداران یا منتظران پیروزی ترامپ در ایران/ دو خط موازی گاهی به هم میرسند!
لینک کوتاه: asriran.com/003Awiمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: احمد علم الهدی مهرداد خدیر آقای علم الهدی نگاه صفر و صدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۷۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همسر رئیسی پیشنهاد دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت
به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، فاطمه یزدیان، رئیس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران گفت: شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران نیز مانند شوراهای راهبردی سایر دانشکدههای تازه تاسیس که با حضور شخصیتهای حقیقی و حقوقی مرتبط با موضوع هر دانشکده شکل گرفتهاند، در حال شکلگیری است.
وی افزود: دانشگاه تهران در راستای سیاستهای دولت مردمی برای اعمال سیاستهای حمایتی جهت استحکام و ترفیع نهاد خانواده، برنامه جامعی را در این خصوص با محوریت دانشکده علوم خانواده طراحی و به اجرا در آورده است که از آن جمله میتوان به ساخت و بهرهبرداری مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، شروع عملیات احداث پانصد واحد خوابگاه دانشجویی متاهلین و همچنین تاسیس مرکز ازدواج و خانواده دانشگاه تهران اشاره نمود.
یزدیان با اشاره به اینکه شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکلگیری است، گفت: برای شکلگیری قوی دانشکده علوم خانواده، مدیریت دانشکده با پیشنهاد صدور احکامی برای شخصیتهای حقیقی و حقوقی به استقبال تشکیل این شورا رفته است و حضور شخصیتهایی نظیر دکتر جمیله سادات علمالهدی و دیگر چهرهها و اساتید در این شورا را مایه تقویت دانشکده در راستای برنامههای جامع خانواده محوری دانشگاه می داند.
رییس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پیشنهاد و مطالعات مفصل مربوط به تأسیس دانشکده علوم خانواده توسط جمعی از اساتید مبرز حوزه خانواده و تعلیم و تربیت از جمله خانم دکتر علمالهدی که استاد تمام فلسفه تعلیم و تربیت هستند، مطرح و دنبال شد. با توجه به اشراف این اساتید بر روی موضوع، از ایشان خواسته شد که در راهاندازی و فرآیند جذب و همچنین شورای راهبردی دانشکده نیز کمک کنند.
وی افزود: این درخواست با خانم دکتر علمالهدی نیز مطرح و از ایشان خواسته شد که در شورای راهبردی و هیئت جذب دانشکده علوم خانواده حضور داشته باشند که ایشان اعلام نمودند به علت مشغله علمی، امکان وقت گذاشتن برای این کار را نداشته و لذا این پیشنهاد را نپذیرفتند.